A vizsgáztatás emberi tényezői, pszichológiája – VEP
Módszertani útmutató
A tantárgy tanításának a célja, hogy a hallgatók elsajátítsák az vizsgázókkal szembeni helyes magatartásformákat, és a megfelelő kommunikációs normák alkalmazását.
Tárgyi feltételek
- Tantermi oktatás esetén a szaktanfolyam létszámának megfelelő tanterem, szemléltetésre alkalmazott korszerű eszközök (fali tablók, multimédiás oktatástechnológiai eszközök, video lejátszó, televíziókészülék, számítógép kivetítő berendezéssel, stb.).
- E-learning rendszerű oktatás esetén a képzésnek megfelelő, jogszabályban előírtak szerinti tanúsított és minősített e-learning keretrendszer és tananyag.
Személyi feltételek
A tantárgyat olyan személy oktathatja, aki rendelkezik az alábbi képesítések, végzettségek valamelyikével:
- közúti járművezetői alapszakos vizsgabiztosi képesítés és felsőfokú végzettség, valamint nem volt a közúti járművezetői vizsgabiztosi tevékenységtől eltiltva,
- pszichológus, közlekedés pszichológus.
Részletes tanterv
Az oktatás során az alább felsorolt ismeretanyagot kell bemutatni:
- annak megállapítása, hogy a vizsgázó mire számíthat a vizsgán, és erről a vizsgázó tájékoztatása
- a vizsgáztatási tevekénység minősége.
- a vizsgázó tájékoztatása,
- egyértelmű kommunikálás – a tartalom, stílus és nyelvezet megválasztásával, a hallgatóságnak és kontextusnak megfelelően –, valamint az ügyfelek kérdéseinek megválaszolása,
- egyértelmű visszajelzés a vizsga eredményét illetően,
- határozott és megkülönböztetés mentes bánásmód a vizsgázókkal,
- közlekedéspszichológia
- közlekedési rendszerek és folyamatok, ember-jármű-környezet rendszerszemléletű elemzése és tervezése,
- közlekedési magatartás elemzése, járművezetői magatartáselmélet,
- közlekedési viselkedés befolyásolása,
- vizsgáztatás pszichológiája
- a vizsgabiztos és a vizsgáztatott személyisége,
- a túlzott stressz reakció jellegzetes pszichológiai tényezői, különös tekintettel a vizsgahelyzet jellegű szituációkban,
- előítélet, mint vizsgáztatást befolyásoló tényező.